معرفی خط 1480، خدمات صدای مشاور


  سازمان بهزيستي کشور به عنوان اولين نهاد سازماندهي و تبليغ فرهنگ مشاوره در سال 1372 براي اولين بار مرکز «صداي مشاور» را در تهران تاسيس کرد و در استان خراسان جنوبی در سال 1384 این مرکز شروع بکار نمود ، تا اين تابوي قديمي شکسته شود که فقط ديوانگان به نزد روان شناس يا مشاور مي روند. صداي مشاور يا خط تلفني 148 راه اندازي شد تا هم افراد ساکن در روستاها و شهرهاي کوچک که به مشاور دسترسي ندارند، بتوانند با استفاده از تلفن مشکلات روانی-اجتماعی خود را حل کنند و هم اينکه خدمات ارائه شده از سوي مشاوران منجر به پيشگيري از آسيبهاي فردي، اجتماعي و خانوادگي شود.
در سال 1386 با الحاق دو شهرستان فردوس و بشرویه،این دو شهرستان نیز از خدمات مشاوره تلفنی 148 استان بهره مند گردید.به همت و تلاش معاونت پیشگیری و پشتیبانی سازمان و فراهم شدن زیر ساختهای لازم در مخابرات استان در نیمسال دوم سال1391کلیه شهرستانها و روستاهای استان به خدمات مشاوره تلفنی ملحق شدند و این خط از 148 به 1480تغییر یافت.
مردم بايد متوجه شوند که در تمامي مراحل زندگي نياز به يک هم فکر و مشاور دارند. هرچند که در مشاوره، مشاور تصميم گيرنده نيست و فقط با کمک به فرد مهارت هاي او را ارتقاء مي دهد.همچنين در بعضي از مشکلات مردم نمي توانند به صورت حضوري، راحت با مشاور راجع به آن صحبت کنند يا در خيلي از مناطق زنان اجازه خروج از خانه را ندارند و دوست ندارند کسي متوجه رفت و آمد آنها به مراکز خدمات مشاوره ای شود. براي همين «صداي مشاور» به سرعت توانست در ميان مردم جاي خود را باز کند.
هم اکنون  مرکز مشاوره تلفني(خط 1480) استان با حدود 26 مشاور متخصص مشغول به ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی از قبیل مشاوره فردی و بین فردی،مشاوره ازدواج،زناشویی و خانوادگی،مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره تحصیلی-تربیتی،مهارتهای ارتباطی ،مشاوره اعتیاد و ... به تماس گيرندگان هستند.»
  هرچند برخلاف ساير کشورها که تبليغات فراواني براي شناساندن و معرفي خطوط مشاوره تلفني انجام مي دهند، در ايران تبليغ خاصي براي اين خط مشاوره روانشناختی صورت نگرفته است.اما خط 1480 يک نياز واقعي مردم است که نمي توان آنرا تکذيب کرد. هر چند خط 1480 کم هزینه است اما به دليل پتانسيل خوبي که در بخش غير دولتي وجود دارد مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی غیر دولتی تحت نظارت مي توانند از شماره تلفن هاي 10 رقمي که براي اين منظور است بعد از کسب مجوز از سازمان بهزيستي استفاده کنند. نکته مهم در استفاده کردن از خطوط 10 رقمي، پرداخت مبلغی بر اساس تعرفه مخابرات براي هر دقيقه مکالمه است. اين هزينه بر روي فيش تلفن تماس گيرنده ثبت مي شود. در شرايط حاضر افرادي که از توان مالي خوبي برخوردارند مي توانند از اين خطوط استفاده کنند تا از بار خط 1480 کاسته شود. لازم به ذکر است که تا کنون در استان بدلیل فراهم نبودن زیرساخت موجود در مخابرات، این مهم محقق نگردیده و خط 10 رقمی مشاوره تلفنی غیر دولتی راه اندازی نشده است.
 همچنين براي امکان پاسخ دهي به تمام تماس گيرندگان، استفاده از شبکه LANبرنامه ريزی شده تا از شلوغي خط هاي پرترافيک شهرهاي پرجمعيت کاسته شود. در اين شبکه مسلماً شهرهايي به هم وصل مي شوند که از مشکلات، فرهنگ و زبان نزديک برخوردار هستند.شایان ذکر است در حال حاضر کلیه شهرستانها و روستاهای استان به مرکز مشاوره تلفنی 1480 استان دایورت می باشند.
اما خدمات مشاوره و روان شناسي در ايران شامل خدمات بيمه يي نمي شود. در تمام کشورهاي دنيا، خدمات مشاوره، خدمت گراني است اما متاسفانه در ايران خدمات مشاوره ای شامل خدمات بيمه نمي شود. سازمان بهزيستي با تصويب يارانه براي افراد نيازمند که احتياج به مشاوره ی حضوري دارند و با حداقل کردن سيکل اداري قضيه سعي در کمک و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و رواني افراد نيازمند دارد.
مشاوره از طریق تلفن چه مزایایی دارد؟
- مشاوره تلفنی امکان آن را فراهم می‌سازد تا افراد نیازمند در زمان دلخواه و در هر مکانی که به تلفن دسترسی دارند سریع و آسان با مشاور تماس بگیرند.
- تماس گیرندگان می‌توانند با کمترین هزینه از کمک‌های مشاورین متخصص بهره‌مند شوند.
-در مشاوره از طریق تلفن، تماس گیرندگان در معرفی خود آزاد هستند. آنها به لحاظ چهره و مشخصات ظاهری ناشناس خواهند ماند.
- تماس گیرندگان در بیان افکار و احساسات احساس امنیت و راحتی بیشتری خواهند کرد و امکان برقراری ارتباط عمیق تری فراهم خواهد شد.
- در مشاوره تلفنی، تماس گیرندگان در صورت نیاز از آزادی محض برای قطع تماس و ترک مشاوره برخوردار هستند.
- و تماس گیرندگانی که به دلیل مشکلات خاص از قبیل معلولیت جسمی، کمرویی، اجتماع گریزی و...  نمی‌توانند از دیگر شیوه‌های مشاوره استفاده نمایند، از خدمات مشاوره تلفنی می‌توانند به بهترین شکل بهره‌مند شوند.
 مشاوره تلفنی چه خدماتی ارائه می‌کند؟
- مشاوران در زمینه‌های مختلف تحصیلی، تربیتی، خانوادگی، زناشویی، انتخاب همسر، مشکلات روانی، جنسی، حقوقی، اجتماعی و اعتیاد به تماس گیرندگان اطلاعات، پیشنهادها و آگاهی‌های لازم را ارائه می‌کنند.
-به تماس گیرندگان برای شناخت مشکل، بررسی، تجزیه و تحلیل آن و همچنین تصمیم‌گیری و انتخاب راه حل مناسب کمک می‌کنند.
-تماس گیرندگان را در شناخت توانایی‌ها، علاقمندی‌ها، گرایش‌ها و ارزش‌های فرهنگی ـ اجتماعی جامعه خود به منظور ایجاد تفکر مثبت و افزایش اعتماد به نفس در آنها، یاری می‌کنند.
مشاوره تلفنی چه ویژگی‌هایی دارند؟
- به منظور احترام به خواسته ی تماس گیرندگان در انتخاب جنسیت مشاوره، مشاوران زن و مرد آماده پاسخگویی به سوال ‌های تماس گیرندگان هستند.
- با توجه به نیازهای گوناگون تماس گیرندگان و انواع مشکلاتی که با آن درگیر هستند، مشاوران دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف ،روان شناسی، مشاوره، مددکاری هستند.
- جهت ارایه هر چند بهتر خدمات مشاوره‌ای مشاوران حداقل دارای 2 سال تجربه کاری در مراکز مشاوره حضوری می‌باشد.
- برخورداری از سلامت روانی  یکی از ویژگی‌های اساسی مشاوران است.
- تمامی مشاوران به رعایت اصول رازداری و محرمانه تلقی کردن اطلاعات تماس گیرندگان متعهدند.- و با توجه به تنوع تماس گیرندگان و گوناگونی مشکلات آنان ، گاه ضرورت می‌یابد  که برای ارائه راهنمایی و مشاوره مناسب، تماس گیرندگان به مراکز مشاوره حضوری و دیگر منابع حمایتی ارجاع داده می شوند. بنابراین ارجاع تماس گیرندگان یکی از اقدامات خدماتی ـ تکمیلی مشاوران محسوب می‌شود.

1000 کاراکتر باقیمانده است


123

اورژانس اجتماعی

1480

صدای مشاور

09628

خط ملی اعتیاد

50005778620

سامانه پیام کوتاه

 

مشاوره اینترنتی

 

فیش حقوقی


ارتباط با مدیر کل


شکایات و اعلامات


دستورالعمل ها و فرم ها


اسناد و قوانین


کمک های مردمی


نظرسنجی و نظام پیشنهادات

-->